Start arrow Aktualności arrow Euroscola
  bip

Konkurs Tischnerowski

2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007

Dokumenty szkolne

PRZETARGI
Wykaz podręczników

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń

Logowanie

Znaczna część serwisu dostępna jest tylko dla zalogowanych użytkowników.
Euroscola PDF Drukuj
Wpisał: Bogumiła Miodyńska Kowalczyk   
24.11.2009.
Spis treści
Euroscola
Zdjęcia
Film luty 2009
Film grudzień 2009

O wielkim wyróżnieniu mogą mówić uczniowie XXIII Liceum Ogólnokształcącym im ks. prof. Józefa Tischnera w Łodzi. Zostali oni dwukrotnie zaproszeni (26 lutego 2009r. oraz 18 grudnia 2009r.), wraz z nauczycielkami Bogumiłą Miodyńską Kowalczyk, Eugenią Kowalską i Anną Pęczek, do udziału w programie edukacyjnym Euroscola w Parlamencie Europejskim w Strasburgu.

1. Wyróżnienie

W nagrodę za sukcesy i zaangażowanie w działalność w zakresie edukacji europejskiej zostaliśmy po raz drugi zaproszeni do udziału w programie edukacyjnym Euroscola. Znaczący wpływ na ponowne zaproszenie miały m.in. dwukrotne uzyskanie Certyfikatu European Language Label w kategorii „Nauczyciel”2008 (przez B. Miodyńską Kowalczyk) i w kategorii „Instytucja”2009 (dla naszego liceum za projekt z języka niemieckiego przeprowadzony przez B. Miodyńską Kowalczyk i A. Pęczek) oraz otrzymanie tytułu „Szkoła na medal 2007” i „Szkoła na medal 2009” nadanych naszemu liceum przez ministra edukacji narodowej.

2. Program edukacyjny Euroscola

Euroscola jest programem, który umożliwia uczniom zapoznanie się z pracą Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Młodzież uczestniczy w symulowanych posiedzeniach "komisji parlamentarnych", a następnie obraduje podczas "posiedzenia plenarnego". Młodzi Europejczycy muszą wykazać się znajomością języków obcych oraz zagadnień europejskich i międzynarodowych. Uczestnictwo w programie stanowi także świetną okazję do poznania rówieśników z krajów Unii Europejskiej i wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych przyjaźni.


 

 

3. Przygotowania w szkole

Niezwykle ważne były przygotowania w szkole do debaty parlamentarnej, jeszcze przed wyjazdem do Strasburga oraz podczas zajęć edukacyjnych w Tuttlingen/Niemcy. Młodzież przygotowała się do dyskusji na sześć tematów zaproponowanych przez organizatorów programu: demokracja i obywatelstwo; środowisko naturalne, transport, energia;  zdynamizować Europę; Rok 2009 Europejskim Rokiem Twórczości i Innowacji; polityka społeczna i zatrudnienia; przyszłość Europy.  

4. Dzień w Parlamencie Europejskim Strasburgu

4.1 Polskie akcenty

W podniosłym nastroju, pełni emocji i oczekiwań przybyliśmy do Parlamentu. Już sama bryła budynku Parlamentu, w symbolicznym kształcie statku, zrobiła na nas ogromne wrażenie. Zafascynowały nas tu polskie akcenty. Przed wejściem do budynku Louise Weiss z dumą przyglądaliśmy się polskim tabliczkom przykręconym do masztów, na których powiewają flagi unijnych państw. Wykonane one zostały w Stoczni Gdańskiej. Zachwyciliśmy się także stojącą w centrum dziedzińca okazałą szklaną kulą, nazwaną Archikulą, symbolizującą Zjednoczony Świat, która jest dziełem polskich artystów Beaty i Tomasza Urbanowiczów. Archikula została przekazana Parlamentowi Europejskiemu jako dar miasta Wrocławia.

4.2 Rozpoczęcie obrad

Inauguracja programu Euroscola miała charakter niezwykle uroczysty.  Uczestnicy zajęli miejsca eurodeputowanych w ławach poselskich. Po wysłuchaniu hymnu Unii Europejskiej przewodniczący obradom Philip Otmar powitał uczestników z 27 krajów UE oraz towarzyszących im dziennikarzy. Administratorzy Parlamentu przedstawili historię Parlamentu oraz Wspólnoty Europejskiej. Z napięciem, dwukrotnie, oczekiwaliśmy wystąpienia Pauliny Hoffmann oraz Kamila Frankowskiego - naszych uczniów, którzy doskonale zaprezentowali w języku niemieckim Polskę i XXIII Liceum Ogólnokształcące im. ks. prof. Józefa Tischnera w Łodzi.  Miło było widzieć i słyszeć naszych  reprezentantów, przemawiających z mównicy w sali plenarnej Parlamentu Europejskiego. Wszyscy trzymaliśmy za nich kciuki!

4.3  Międzynarodowe grupy robocze

Kolejnym, bardzo ważnym punktem programu Euroscola były prace w tematycznych grupach roboczych odbywajacych się w salach komisji parlamentarnych. Młodzież dyskutując przygotowała wspólne stanowisko na tematy, do których wcześniej przygotowała się w szkole.
Liderzy poszczególnych grup roboczych przedstawili swoje wnioski podczas posiedzenia plenarnego. Każdy z nich poddano głosowaniu poprzez naciśnięcie przycisków do głosowania, zupełnie jak podczas prawdziwych obrad.
Wielkich emocji dostarczyła wszystkim dyskusja nad przyszłością Europy i jej dalszą integracją. Językami obrad były: język angielski, francuski, niemiecki.

4.4  Eurogame

Niezwykłym przeżyciem był dla nas udział w grze Eurogame. Uczestnicy Euroscoli, zarówno uczniowie jak i nauczyciele, podzieleni zostali na czteroosobowe międzynarodowe drużyny. Ich zadaniem było udzielenie odpowiedzi na 20 pytań dotyczących Europy. Każde pytanie sformułowane było w innym języku UE, zatem aby udzielić poprawnych odpowiedzi należało nawiązać kontakt z przedstawicielami różnych krajów. Sprzyjało to integracji wszystkich uczestników gry. Do finału zakwalifikowały się cztery drużyny, w jednej z nich znalazła się nasza uczennica Marta Pędziwiatr. Zwycięska ekipa otrzymała puchary z rąk pana Philipa Otmara. „Gra pokazała nam, że aby osiągnąć sukces, musimy wspólnie działać i porozumiewać się niezależnie od barier językowych” - podsumowała finalistka Marta.

4.5  Zakończenie obrad

Obrady w Parlamencie zakończyły się bardzo uroczyście. Z głośników popłynął hymn Unii Europejskiej, nastąpiło jego wspólne odśpiewanie a przedstawiciele młodzieży z dumą wnieśli na salę plenarną flagi poszczególnych krajów UE.

4.6  Wnioski uczniów

Uczniowie, zachwyceni udziałem w programie, opuszczali salę obrad pełni pozytywnych wrażeń i zapału do dalszej pracy i nauki. Niezwykle cennym doświadczeniem była konfrontacja posiadanych umiejętności językowych i wiedzy z zakresu edukacji europejskiej z rzeczywistością. Świadczy o tym wypowiedź:
„Nie jest łatwo pozbyć się bariery językowej i to podczas spotkania takiej rangi. Nie mieliśmy jednak innego wyjścia, musieliśmy pokonać tremę, by  ze sobą współpracować w zakresie dyskutowanej problematyki europejskiej. Nawet nie nie zauważyliśmy, kiedy to właśnie znajomość języka stała się kluczem do wspólnego porozumienia.” - powiedziała Kamila.

5. Wszystko zaczęło się w szkole …

Trzeba czasem odejść od tablicy, wyjść z klasy i ze szkoły, wsiąść w autokar lub samolot i udać się na spotkanie świata. Taka aktywna forma jego poznawania jest dla młodzieży niezwykle atrakcyjna, motywuje do nauki, inspiruje do samodzielnych działań, uczy tolerancji i odpowiedzialności. Jest najlepszą szkołą przygotowującą do życia w zintegrowanej Europie.

 

 



Zmieniony ( 10.05.2011. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
© 2019 XXIII Liceum Ogólnokształcące im. ks. prof. Józefa Tischnera w Łodzi (©2005-2007 Marszal ©2005-2007 Macieqqq ©Arkadiusz Gawełek)
unikalnych wizyt na stronie:
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.

Template BlueBusiness by luka@kujawa.biz